Beter shoppen in Nederland of Duitsland

Geplaatst op 11 april 2014 in de categorie Consument

Het is nu dan toch officieel: het is goedkoper om te winkelen in Nederland of Duitsland. Als je boodschappen doet in Nederland dan ben je zelfs tot 13 procent goedkoper uit, volgens de laatste cijfers van het Prijzenobservatorium. Het verschil met Duitsland is 8 procent in het voordeel van Duitsland.

De grote verschillen in de prijzen worden alsmaar groter. In 2011 was je nog 12 procent goedkoper uit in Nederland voor je boodschappen tegenover 7 procent goedkoper in Duitsland. Als je een beetje kunt rekenen dan weet je wat je met een volle kar 'uitspaart' en dus vaker een ritje kan maken naar Aken of Bergen op Zoom.

De stijging van het verschil zou te wijten zijn aan de inflatiecijfers voor voedingsproducten. De inflatie in België was in 2013 3,2 procent tegenover 2,2 procent in Nederland en Duitsland. Er werd altijd al meer in het buitenland geshopt omwille van prijsverschillen en vooral toen in Nederland de BTW nog 19% was. Inmiddels is dit opgetrokken tot 21% net als bij ons. In Duitsland is het BTW tarief 'nog' 19% en in Frankrijk 19,6%. Toch houdt de sector haar hart vast, want het online shoppen en thuisleveringen worden alsmaar populairder. En als buitenlandse supermarkten via het internet gaan leveren in België, zal de grootte van het probleem pas echt duidelijk worden. Er zijn nog andere oorzaken te vinden van de prijsverschillen, waar niet zo gauw iets aan verandert kan worden. Omdat in België een relatief kleine omvang van de markt is, is het moeilijker om grote kortingen bij producenten te bedingen of om volume-aankopen te doen. Ook de loonkosten maken veel verschil uit. Zo heb je in Duitsland veel mini-jobs in de sector waar bruto netto is. Nederlandse ondernemers werken dan weer veel meer met jobstudenten voornamelijk in de weekenden. De arbeidsmarkt in België is daarentegen weinig flexibel.

Natuurlijk mag ook de 'prijzenoorlog' niet vergeten worden. De Nederlandse supermarkten mogen hun producten onder de aankoopprijs verkopen. De concurrenten van de  Colruyt proberen dan weer om onder diens prijzen te blijven juist om geen prijzenslag te ontketenen.

Het blijkt dat de consumenten overigens wel vaker naar de supermarkt gaan, maar dat ze minder én goedkopere producten mee nemen. De grootste klappen vallen dus bij de Colruyt (met een beurskoers die 9 procent gedaald is). Zo heeft de Colruyt vooral last als er een Albert Heijn in de nabije omgeving geopend wordt. De Albert Heijn weet haar klanten af te leiden van het relatief dure prijzenpeil door wekelijks een aantrekkelijke reclamefolder uit te brengen. Colruyt gaat wel mee in de promoties van de concurrentie, maar speelt winst kwijt door de klanten niet te compenseren en hen te verleiden ook nog andere dingen te kopen. Maar volgens Colruyt kunnen zij de prijzen weer normaliseren zodra de promoties aflopen bij de concurrenten.

Voor de prijsvechters Lidl en Aldi, die zich steeds meer positioneren als buurtwinkels, geldt dat ze hun winst proberen omhoog te schroeven door te stunten met forse promoties voor bijvoorbeeld feestartikelen tijdens de eindejaarsperiodes.

shoppen