Coolblue wint award voor meest klantgerichte bedrijf 2013-2014

Geplaatst op 24 januari 2014 in de categorie Persbericht

Gisteren werd in Antwerpen de trofee uitgereikt voor het meest klantgerichte bedrijf van België van het afgelopen jaar. Online retailer Coolblue, bekend van onder andere PDAshop.be, Smartphoneshop.be en Laptopshop.be, kreeg de erkenning na stemming door 1.750 consumenten en na unanieme goedkeuring door een vakjury. Coolblue volgt daarmee telecom-operator Mobile Vikings op die vorig jaar de award in de wacht sleepte. Electrabel kreeg dan weer de webcare-badge voor hun geleverde werk op TalkToo.be!

Het onafhankelijk platform TalkToo.be bevroeg de voorbij weken zo'n 1.750 consumenten gespreid over verschillende leeftijdscategorieën en bevolkingslagen. Coolblue ontving daarbij 4% van het totaal aantal stemmen. Uit de top-5 meest gestemde bedrijven was het daarna aan de vakjury om de knoop door te hakken.

Over Coolblue

Coolblue is een online retailer die actief is op de consumentenmarkt. Alles samen hebben ze meer dan 300 gespecialiseerde webshops, zo'n 600 medewerkers en 7 fysieke winkels in België en Nederland. In 2013 sloten ze af met 248 miljoen euro omzet. Het overgrote deel van dit succes is volgens Werner Bruyns, manager van Coolblue België te wijten aan hun obsessieve focus op klantentevredenheid.

Het eindoordeel

De vijfkoppige vakjury, bestaande uit Peter De Bruyn (zelfstandigen.be), Els Dhaeze (PITopia), Matthieu Van Den Bogaert (@marketingyudai), Philippe Verscheuren (BDMA) en een geëngageerde consument,  kwam al snel tot een unaniem besluit.

"Ze hebben bij Coolblue zowel in hun online als fysieke winkels heel goed begrepen waar de consument naar op zoek is. De openingstijden, betalingsformules, snelheid van de klantenservice, etc... zijn perfect afgestemd op de noden van de klant. Daarnaast zijn zij ook één van de enige bedrijven waar er een intern directeur Tevreden Klanten aan de slag is." verklaart de jury.

Klantgerichtheid voorop

Enkele belangrijke richtlijnen zorgen ervoor dat klanten niet in de kou blijven staan. Zo mag je binnen de 30 minuten een antwoord verwachten via sociale media, binnen de 4 uur via e-mail en binnen de 2 minuten via telefoon. Bestellingen worden in 98% van de gevallen de volgende werkdag geleverd.

Het is ook zo dat er binnen Coolblue een digitale ideeënbus is waar alle medewerkers voorstellen tot verbeteringen kunnen indienen. Die voorstellen komen ofwel rechtstreeks van klanten via bijvoorbeeld sociale media ofwel komen die ideeën van de medewerkers zelf. Daarna worden deze verbeteringen in het mate van het mogelijke ook effectief uitgevoerd.

Om de bedrijfsresultaten te hanteren, steunt Coolblue naar eigen zeggen op twee pijlers. Langs de ene kant staat de winstgevendheid en langs de andere kant de klantentevredenheid. Volgens Werner Bruyns staan deze twee factoren op gelijke hoogte. De ene komt niet zonder de andere.

"Ik ben natuurlijk ontzettend trots op deze award. De slogan van Coolblue is dan ook ‘Alles voor een glimlach’ en dat mag je best letterlijk nemen." aldus Werner Bruyns.

uitreiking_award

Webcare-award voor Electrabel

Naast Coolblue valt ook energieleverancier Electrabel in de prijzen als beste webcare-bedrijf op TalkToo.be. Electrabel krijgt de prijs omwille van hun snelle en accurate respons op de ervaringen die op het platform verschijnen. Deze prijs is voor alle helpdesk-medewerkers bij Electrabel een mooie erkenning voor hun geleverde werk doorheen het volledige jaar 2013!