Fier op Belgisch bier

Geplaatst op 14 februari 2014 in de categorie Consument

De Belgische bierbrouwers hebben een mediacampagne gelanceerd: "Wees fier op ons Bier!". Hiermee worden de Belgen opgeroepen om te tonen hoe trots men is op het Belgische bier. Doel is om de binnenlandse bierconsumptie een impuls te geven na een lichte daling. De laatste tien jaar is de bierconsumptie met bijna 17% gedaald.

Deze daling wordt veroorzaakt door de populariteit van andere dranken als wijn en cava. Er wordt ook minder bier uit België geëxporteerd naar het buitenland. In een aantal landen worden hele hoge accijnzen geheven. Een van die landen is Frankrijk, de hoge accijnzen op bier zijn daar bedoeld om hun eigen binnenlandse wijnmarkt te bevoordelen. Toch is het imago van onze bieren heel goed in het buitenland. De Belgische bieren worden juist vaak geroemd om de smaak en veelzijdigheid.

Reden genoeg voor de Belgische brouwers om met nieuwe initiatieven te komen om het Belgisch bier (opnieuw) onder de aandacht te brengen. Zo wordt een nationale televisiecampagne gelanceerd waarin een aantal mensen in het buitenland vertellen over hun keuze om Belgisch bier te (blijven) drinken. In de reclamecampagne word je toegesproken vanuit Frankrijk, de Verenigde Staten en zelfs China. Per jaar wordt er zo'n 18,7 miljoen hectoliter bier gebrouwen in de 150 brouwerijen die ons land rijk is. Daarvan wordt zo'n 11 miljoen hectoliter geëxporteerd naar het buitenland, tegenover een import van 1,1 miljoen hl. van buitenlandse bieren. Per inwoner wordt gemiddeld 74 liter bier per jaar gedronken, wat neerkomt op ongeveer 8,2 miljoen hl. De bierconsumptie zorgt ook nog voor de werkgelegenheid: bij de brouwerijen werken zo'n 4500 mensen. Zelfs 55.000 arbeidsplaatsen zijn indirect verbonden met het brouwen van bier (horeca, grondstofleveranciers e.d.).

Op Facebook is door de Belgian Brewers een actie gestart onder de noemer "Heel de wereld is fier op ons bier, nu wij nog". Hier wordt iedereen opgeroepen om zo veel mogelijk foto's, filmpjes of berichten te delen en te laten zien hoe trots ze zijn op ons bier. In de biercultuur vind je tientallen biersoorten- en merken terug. Naast de (inter)nationale bieren, zijn er ook veel lokale of individueel gebrouwen bier. De Vlaamse minister Joke Schauvliege heeft in 2011 de Belgische biercultuur zelfs laten opnemen in de lijst van roerend erfgoed: 'de Inventaris Vlaanderen voor Immaterieel Cultureel Erfgoed'.

Het is de eerste keer sinds de oprichting van de Belgische brouwers (1971) dat een dergelijke campagne wordt gevoerd. Er wordt dan ook gehoopt dat de campagne een succes wordt en voor langere tijd kan lopen. In de Belgische brouwers zijn 124 brouwerijen verenigd en zetelt in het Brouwershuis De Gulden Boom die je kunt vinden op de Grote Markt in Brussel. Daar is ook het Museum van de Belgische Brouwers te vinden. In het museum is de geschiedenis van het Belgisch bier te zien. Zo zijn er werktuigen, de kookketel en materiaal uit de 18e eeuw te bewonderen. Niet alleen geschiedenis, maar ook hedendaagse informatie over zaken die met het bier brouwen te maken hebben kun je zien. Waar wordt bier van gemaakt? Hoe wordt bier eigenlijk gemaakt? Kortom, heel leerzaam.