Loont webcare nu echt de moeite?

Geplaatst op 03 april 2012 in de categorie Klantvriendelijkheid

infographic_maart2011_finalBedrijven worden tegenwoordig opgeroepen om zoveel mogelijk online aanwezig te zijn en de interactie met hun klanten (en doelgroep) te onderhouden. Ook wij van TalkToo delen die mening en zien graag zoveel mogelijk bedrijven met de juiste ingesteldheid op het virtuele toneel verschijnen.

Het wordt dus steeds belangrijker om een goed uitgekiemd webcare team te hebben binnen uw bedrijf. Maar loont al die moeite nu eigenlijk echt? Dat werd onderzocht aan de hand van onze interne cijfers en data. Op die manier krijgen we een uniek inzicht over hoe de consument staat ten opzichte van webcare minded bedrijven.

Door het onderzoek hebben we onderstaande infografiek ontwikkeld die het antwoord geeft op vragen als: "Loont webcare de moeite?", "Worden klachten effectief opgelost?", "Scoren bedrijven met webcare beter dan diegene zonder?", "Wat is het algemene consumentengevoel in België?", ... en dat allemaal in een visueel overzichtelijke grafiek.

Download de volledige infografiek

Webcare loont

Uit onderstaande visualisatie blijkt dat een goede webcare effectief loont. Maar liefst 79% van de consumenten staat positief tegenover bedrijven waarbij het verhaal ook online verder gaat. Het gaat niet enkel over problemen oplossen maar vaak is gewoon luisteren naar klanten even belangrijk. Als consumenten betrokken worden bij het bedrijfsproces zullen deze zich meer verbonden voelen met uw merk, product of dienst. Luister naar de feedback van uw klanten en gebruik deze op een positieve manier. Iedere mening van uw klant is belangrijk en duidt erop dat uw klant contact zoekt, zorg dan ook dat hij dit contact krijgt.

Lok complimenten uit

Wanneer een consument goed geholpen werd door het webcare team van uw firma zal deze sneller geneigd zijn om daarna een compliment te plaatsen. En iedereen weet dat één compliment veel meer waard is dan een dozijn klachten samen. Durf ook uw klanten aanspreken om hen een compliment te vragen. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 28% van uw cliënteel heel tevreden is maar dit tegen niemand zegt, dit noemen ze het onderbenut conversatiepotentieel (bron: Insites Consulting). Door deze  mensen op de juiste manier te benaderen kan u ervoor zorgen dat zij de ambassadeurs van uw merk worden. Dat is niet enkel een mooi verhaal maar blijkt ook effectief uit onze cijfers, zwart op wit.