Smartphone gebruik in het buitenland

Geplaatst op 22 februari 2014 in de categorie Consument

Bijna iedereen weet dat het gebruiken van je smartphone in het buitenland veel geld kan kosten. Daarom zetten we massaal onze telefoon uit als we over de grens gaan. Dat blijkt uit een Europees onderzoek. Eurocommissaris Neelie Kroes zegt er versteld van te staan en denkt dat de telecombedrijven ongeveer 300 miljoen gebruikers mislopen door de hoge buitenlandtarieven.

Uit het onderzoek komt naar voren dat maar liefst 28 procent van de Europeanen en 21 procent van de Belgen hun smartphone helemaal niet gebruikt als ze op reis zijn. Ongeveer 10 procent van de Belgen (en 8 procent van de Europeanen) telefoneert net zo veel in het buitenland als in eigen land. Er worden ook beduidend minder sms'jes gestuurd als we in het buitenland zijn. Slechts één op de vijf Europeanen verandert hun sms-gedrag niet, tegenover ongeveer 27 procent van de Belgen.

Naast het minder bellen en sms'en gebruiken ook minder mobiel internet over de grens. Zo'n 47 procent van de Europeanen (dat is dus bijna de helft!) zou nooit hun e-mail of social media checken als ze in een ander land zijn. Van de Belgen is dit ongeveer 41%. Van degenen die wel hun e-mail checken is dit enkel 9 procent van de Europeanen met een smartphone. De Belgen doen dat toch iets meer, 14 procent om precies te zijn. Kijken we naar het gedrag om de status op Facebook te checken of andere social media, dan doet 9 procent van de Belgen dit in het buitenland even vaak als thuis. Van de overige Europese onderdanen is dat maar 6 procent.

Eurocommissaris Kroes vindt dit geen goede ontwikkeling. Doordat de consumenten zo weinig gebruik maken van de telecomdiensten in het buitenland lopen de telecombedrijven veel geld mis. Volgens Kroes moet de roamingkosten drastisch dalen wil de economie er niet nog verder onder lijden. Overigens treft het niet alleen de telecombedrijven, ook de ontwikkelaars van apps als reisgidsen, foto- of plattegrondapps worden getroffen door de hoge roamingkosten. Deze apps worden immers minder geraadpleegd of gedownload, terwijl ze wel heel nuttig kunnen zijn voor de reiziger.

In 2008 lanceerde de Europese Commissie overigens een campagne tegen de hoge roamingkosten die telecombedrijven hanteren. Dit heeft tot nu toe als resultaat dat de gesprekskosten en de kosten voor het versturen van sms'jes gedaald zijn met zo'n 80 procent. De kosten voor dataroaming zijn zelfs met 90 procent gedaald. De Europese Commissie vindt deze daling nog niet genoeg en is bezig met een voorstel dat er voor moet zorgen dat tegen 2016 het roamen van data geheel gratis wordt.

Zolang dataroaming nog steeds betalend is, moeten de consumenten wel eenvoudig kunnen kiezen via welke provider ze bellen, sms'en en internetten. Vaak zijn de buitenlandtarieven van de lokale aanbieders gunstiger voor de consument. Dit moet wel makkelijk te checken zijn en je moet er geen aparte sim-kaart voor te hoeven kopen. De hoogte van de gesprekskosten zijn gemaximeerd. De aanbieder mag maximaal € 0,19 per minuut aanrekenen als je in het buitenland belt. Dit was eerst nog 24 cent per minuut.

smartphone_roaming