Uniek & puur Belgisch concept in een nieuw jasje

Geplaatst op 01 February 2012 in de categorie Persbericht

Vanaf 1 februari zit de Belgische consumenten website TalkToo.be in een volledig nieuw jasje. Om te voldoen aan de sterk stijgende populariteit en vraag naar meer functionaliteit was het noodzakelijk om veranderingen door te voeren. Iedereen kan op de website terecht om hun ervaring met een bepaald bedrijf te delen met anderen. Uniek is dat alle consumenten ook rechtstreeks in contact staan met de bedrijven in kwestie. TalkToo is een idee van Yuri Hellyn van het internet marketing bureau Suri.

Dagelijks beleven we als consument zoveel ervaringen dat het soms als een wervelwind over ons heen komt. We gaan met zijn allen naar de winkel, gebruiken onze smartphone om te mailen, verbruiken stroom van een bepaalde energieleverancier, … Bewust en onbewust komen we dus dagelijks in contact met bedrijven en hun producten. Het is vandaag de dag zo erg geworden dat we soms door de bomen het bos niet meer zien. TalkToo wil daar verandering in brengen door al deze ervaringen te bundelen. Soms zijn het positieve, soms negatieve of soms gewoonweg neutrale ervaringen. Ze dragen allemaal bij tot het maken van de juiste productkeuze, nu en in de toekomst.

Alternatief voor traditionele kanalen

Talktoo is ontstaan in november 2010 als snel en goedkoop alternatief voor de traditionele klachtenkanalen. Klanten die rechtstreeks met het bedrijf een oplossing proberen zoeken via telefoon, e-mail of op een andere manier, stoten meestal op een langgerekt avontuur. Via TalkToo is het niet alleen eenvoudig om je ervaring te beschrijven maar krijg je ook nog eens snel een gepaste reactie van het betreffende bedrijf. De sterkte van het concept ligt hem in het openbaar maken van de ervaringen en het internet als snel medium. Het platform mag dus gezien worden als een officiële én snelle weg om een bedrijf te contacteren.

Uniek in België

In België zijn er nog enkele andere websites waar men ook terecht kan om een ervaring te delen. Via verschillende fora, blogs en social media bijvoorbeeld proberen veel mensen hun probleem op te lossen en dat terwijl die kanalen er eigenlijk helemaal niet voor bedoelt zijn. TalkToo is een uniek concept die zowel positief is voor consument als bedrijf. Consumenten kunnen hun ervaring delen met anderen en bij een negatieve ervaring wordt voor een oplossing gezorgd. Via een sterrensysteem kunnen ze ook complimenten geven aan een bedrijf. Voor bedrijven betekent TalkToo een platform waar ze in contact kunnen komen met hun klanten. Op deze manier krijgen bedrijven de mogelijkheid om hun producten en/of diensten nog beter af te stemmen op de noden van de markt. Tegelijkertijd bouwen ze aan een sterker online imago wat vandaag de dag toch niet te verwaarlozen valt.

Populariteit

Dat TalkToo populair is onder de consumenten en bedrijven slaat geen twijfel meer. Het bezoekersaantal blijft met rasse schreden toenemen en ook de interesse van de bedrijven groeit steeds meer en meer. "We mogen dagelijks meer dan 1 500 bezoekers ontvangen, wat al zeer goed is voor een website die amper iets meer dan een jaar bestaat. Dat aantal blijft trouwens steeds toenemen", aldus oprichter Yuri Hellyn. Bedrijven zoals Telenet, Electrabel, Nuon, Lampiris, Essent, Q8 en La Redoute zijn al actief aanwezig op de website en lossen klachten op. Nog anderen tonen reeds grote belangstelling. Zeker in de toekomst zal het platform voor hen nog interessanter komen.

Evolutie

Waar TalkToo oorspronkelijk bedoelt was als klachtenplatform, evolueert het nu stilaan naar een volledig consumentenplatform. In de nieuwe versie ligt de focus al sterker op de totale gebruikerservaring en kunnen er bijvoorbeeld ook complimenten gegeven worden. "Maar dat is nog lang niet alles", vertelt Yuri Hellyn, "We willen evolueren naar een platform waar er een positieve cohesie ontstaat tussen consument en bedrijf". Zo staan er nog een pak veranderingen op het programma om de website nog interactiever te maken. "Deze nieuwe versie is zeker geen eindstation maar eerder een opstap naar veel meer ", zegt Yuri Hellyn vol overtuiging.