Welke energieleverancier levert de beste diensten?

Geplaatst op 18 september 2012 in de categorie Persbericht

Dat 2012 een recordjaar zal worden betreffende leverancierswissels bij de Vlaamse consument staat als een paal boven water. Gezinnen kiezen steeds vaker voor een nieuwe energieleverancier omwille van het gunstige prijskaartje. Sommige consumenten zijn zelf zodanig gefixeerd op een aanlokkelijke prijs dat ze andere factoren zoals de kwaliteit van de klantendienst uit het oog verliezen. De onafhankelijke website TalkToo.be komt net daarover naar buiten met cijfers en ervaringen.

Bij de verschillende energieleveranciers die de Vlaamse markt rijk is, zijn er een aantal steeds terugkerende factoren. Zo hebben consumenten bijna overal af te rekenen met veel te hoge voorschotfacturen na de overstap naar een nieuwe energieleverancier. Dat is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan het feit dat de nieuwe leverancier de geschiedenis van de klant niet correct inschat.

Hoge verbrekingsvergoeding

Een ander veel voorkomend probleem, in de eerste zes maanden van 2012, was de torenhoge verbrekingsvergoeding. Sedert de schrapping van die verbrekingsvergoeding door de regering Di-Rupo, zijn daarover bijna geen problemen meer te vinden. Nog voor de eigenlijke aanpassing in de wet hadden enkele leveranciers al aangekondigd dat ze geen verbrekingsvergoeding meer zouden aanrekenen.

Goede service

Positief is de consument dan weer over de klantendienst en aangeboden service bij de verschillende energieleveranciers. In veel gevallen is er sprake van snelle en vriendelijke service voor het afhandelen van een probleem en het voltooien van een overstap.

Score per energieleverancier

Via de website www.talktoo.be is het mogelijk om een ervaring of beoordeling te plaatsen over eender welk bedrijf, dus ook de Belgische energieleveranciers komen aan bod. Met de informatie die TalkToo op die manier de voorbije maanden heeft verzameld komen zij tot volgend resultaat:

Lampiris krijgt door de Vlaamse consumenten een score van 6,8/10. Positieve punten bij Lampiris zijn de klantvriendelijkheid en de behulpzaamheid. Negatief is dan weer het lange wachten op de eindafrekening en problemen met de tussentijdse facturen.

De tweede plaats wordt ingepalmd door Essent met een score van 6,6/10. Positief bij Essent is de goede service en helpdesk terwijl er hier vooral problemen zijn met de hoge voorschotfacturen.

Op een dichte derde plaats komt Electrabel met een score van 6,5/10. Hier zijn de positieve punten de vriendelijke medewerkers en de afhandeling van problemen. Negatief is de onduidelijkheid over de netwerkkosten en de hoge opzegvergoeding.

Onafhankelijkheid

Voor alle duidelijkheid: deze cijfers en feiten zijn louter gebaseerd op 556 unieke ervaringen die te lezen zijn op TalkToo.be. Deze ervaringen zijn allemaal geplaatst door de Belgische consument.

Deel gerust ook jouw ervaring of geef simpelweg een beoordeling!