Faq


Hoe werkt TalkToo?
Wat is de missie van TalkToo?
Wat is de visie van TalkToo?
Streeft TalkToo voor de rechten van de consument?
Streeft TalkToo naar het welzijn van bedrijven?
Is TalkToo bedoeld om bedrijven af te breken?
Worden alle ervaringen zomaar publiekelijk gemaakt?
Wat als iemand iets onwaar plaatst?
Hoe komt mijn bedrijfsinformatie op TalkToo?
Ik ben bedrijfseigenaar, kan ik mijn bedrijf verwijderen van TalkToo?
Kan ik als bedrijseigenaar reageren op een ervaring of reactie?
Ik overweeg juridische stappen te nemen, wat zijn mijn rechten?

Hoe werkt TalkToo?

Wij van TalkToo zijn geen consumentenorganisatie maar streven zowel naar het welzijn van de consument als het bedrijf. Daarom stellen wij dit online platform ter beschikking voor beide partijen. Op die manier kan de klant zijn ervaring uiten en het bedrijf komt in contact met zijn klanten. Zo ontstaat een win-win situatie waar klant en bedrijf beter bij varen.

Wat is de missie van TalkToo?

TalkToo is een onafhankelijk platform waarmee we de consument in contact brengen met bedrijven en omgekeerd. Iedereen beleeft dagelijks zoveel (nieuwe) ervaringen met bedrijven en hun producten. TalkToo tracht al deze ervaringen te bundelen zodat alles overzichtelijk wordt. Daarnaast willen wij een medium zijn waarbij negatieve ervaringen (=klachten) opgelost worden. Daarbij gaan we er vanuit dat de consument een oplossing wil voor zijn probleem en het bedrijf zijn klant wil helpen een oplossing te vinden. De klant is tevreden met de oplossing en tergelijkertijd bouwt het bedrijf aan een sterker online imago. Eerlijkheid is de basis van het bestaan van dit platform. We vertrouwen erop dat onze gebruikers in alle eerlijkheid en op een vriendelijke manier hun probleem aan de kaak stellen. Onze missie is om alle ervaringen te bundelen en ook alle bedrijven te laten meewerken op ons platform, zowel nationaal als internationaal.

Wat is de visie van TalkToo?

TalkToo wil uitgroeien tot het grootste online platform waar bedrijven en klanten actief samenwerken. De ultieme doelstelling van die samenwerking is om nieuwe producten te ontwikkelen die perfect op maat zijn van de consument. Daarvoor zullen wij steeds nieuwe functionaliteiten voorzien om dit ultieme doel te bereiken.

Streeft TalkToo voor de rechten van de consument?

Onrechtstreeks streven wij natuurlijk naar een betere klachtafhandeling maar wij zijn zeker geen consumentenorganisatie. TalkToo zal daarom ook nooit fungeren als moderator of woordvoerder tussen klant en bedrijf. Onafhankelijkheid is onze grootste troef en dat zal ook ten allen tijde zo blijven.

Streeft TalkToo naar het welzijn van bedrijven?

Net zoals wij geen partij zullen kiezen voor de consument doen we dat ook niet voor bedrijven. Wij bieden de bedrijven wel de kans om hun ontevreden klanten om te vormen naar trouwe, tevreden klanten. Ook kunnen potentiële klanten zien dat er een oplossing gezocht wordt indien er een probleem is. Ook hier is onafhankelijkheid onze grootste troef.

Is TalkToo bedoeld om bedrijven af te breken?

Het antwoord hierop is resoluut nee, dat is heel zeker niet het geval. Wij willen samen met deze bedrijven bouwen aan een sterker beleid waarin klanten centraal staan. Want niet enkel klachten maar ook complimenten, vragen en suggesties bereiken ons. De huidige verdeling van de toegekende sterren ziet er als volgt uit:



Zoals je kan zien is maar liefst 80% van onze bezoekers neutraal of positief ingesteld tegenover onze partners!
De volledige resultaten van ons onderzoek kan je terugvinden op: www.talktoo.be/blog/loont-webcare-de-moeite

Worden alle ervaringen zomaar publiekelijk gemaakt?

Nee, alle ervaringen zowel positief als negatief passeren eerst langs ons algoritme (=filter). Dit algoritme weigert ervaringen die haaks zijn met onze richtlijnen. Natuurlijk zijn er altijd ervaringen die door de mazen van het net glippen. Bij het zien van een ervaring die ingaat tegen onze richtlijnen mag (lees:moet) dit heel zeker gemeld worden! We zorgen ervoor dat deze zo snel mogelijk van de website verdwijnt.

Wat als iemand iets onwaar plaatst?

Zoals eerder gezegd zal TalkToo niet bemiddelen bij geschillen. Je kan het best contact opnemen met de gebruiker of een openbare reactie plaatsen om het misverstand op te lossen. Wanneer een klacht/reactie onze richtlijnen schendt dan kunnen wij er wel voor zorgen dat deze onzichtbaar wordt. Ook te weinig onderbouwde klachten of reacties kunnen verwijderd worden.

Hoe komt mijn bedrijfsinformatie op TalkToo?

Via openbare databanken van derde partijen verzamelen wij deze bedrijfsinformatie. Ook gebruikers of bedrijfseigenaren helpen ons soms bij het corrigeren van deze informatie. Indien er foutieve informatie te lezen staat over jouw bedrijf kan je ons steeds contacteren.

Ik ben bedrijfseigenaar, kan ik mijn bedrijf verwijderen van TalkToo?

Wij kunnen onze gebruikers niet verbieden om te praten over hun ervaringen met jouw bedrijf. Dat is nu eenmaal de wet op vrije meningsuiting die ook in de online wereld geldig is. Wanneer deze uiting te vaag is of een persoonlijke aanval is op jezelf of één van jouw medewerkers kan deze verwijderd worden. Zie TalkToo als een verzamelplaats van ervaringen en benut de mogelijkheid om hierop te reageren. Toon aan je potentiële klanten dat je met hen bent begaan en zorg voor een goed weerwoord. Over het gepast reageren op online negatieve ervaringen kunnen wij de nodige tips verschaffen.

Kan ik als bedrijseigenaar reageren op een ervaring of reactie?

Natuurlijk, dat is net de bedoeling van deze website. Indien je nog geen toegang hebt kan je dit vandaag nog in orde maken door te registreren. Of stuur een mail naar info@talktoo.be met daarin de bedrijfsnaam en het BTW nummer. Na controle maken wij voor jou een account aan waarmee je kan reageren en jouw bedrijfsprofiel beheren.

Ik overweeg juridische stappen te nemen, wat zijn mijn rechten?

Niemand vindt het tof om een negatieve ervaring te ontvangen en al zeker niet als je van mening bent dat deze jouw wettelijke rechten schendt. Denk echter goed na en overweeg de gevolgen vooraleer je een advocaat belt. Laster en eerroof zijn moeilijke zaken om te winnen en kunnen lang aanslepen. Bovendien kunnen ze erg openbaar worden. Ervaringen die anders maar heel weinig mensen zouden lezen kunnen plots veel media aandacht krijgen. Tracht dus zeker geen slapende honden wakker te maken. We kunnen verschillende voorbeelden aangeven waarin advocaten het imago van hun clienten nog meer hebben geschonden door een rechtzaak aan te spannen. Hou ook in het achterhoofd dat je TalkToo nooit kan betrekken in het geschil. TalkToo functioneert als een forum zoals zovele op het internet waarin mensen hun mening kunnen uiten. De wetgeving hierrond is goed geregeld om forumbeheerders te beschermen. Maar het staat je natuurlijk vrij om de bevestinging te vragen aan je advocaat. Natuurlijk hebben we liever dat je er eerst met ons over praat en dat we op die manier misschien tot een oplossing kunnen komen. Ook onze huisadvocaten geven graag een antwoord op al jouw vragen.